Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Ahad, 20 Februari 2011

::wo ai ni Rasulullah...::

"...sesungguhnya...hati ini sangat merindui Rasulullah....."

Ada satu kisah dimana selepas wafatnya Rasulullah, seorang sahabat Rasulullah..Bilal Bin Rabah yang sangat mencintai Rasulullah dan sangat merindui Rasulullah..sehinggakan beliau tidak lagi mengazankan solat. Hal yang demikian adalah kerana beliau berkata.."aku hanya mengazankan solat ketika Rasulullah ada".
Betapa rindunya Bilal pada Rasulullah sehinggakan beliau tidak dapat tinggal lagi di Madinah kerana semua kenangan bersama Rasulullah begitu menusuk ke hatinya. Bilal merasakan seakan-akan tidak boleh bernafas kerana terlampau sedih tidak dapat berjumpa Rasulullah.
Beliau berhijrah ke tempat lain bagi menghilangkan kepedihan selepas Rasulullah wafat. Setelah beberapa lama kemudian, Saidina Umar yang pada masa itu seorang khalifah telah datang ke tempat dimana Bilal tinggal. Kemudian, sahabat-sahabat yang lain menyuruh Bilal mengazankan solat. Namun, Bilal tetap menolak. Akan tetapi akhirnya Saidina Umar menyuruh beliau mengalunkan azan. Bagi menghormati Saidina Umar, Bilal mengazankan solat pada hari itu. Namun azan pada hari itu adalah azan yang paling syahdu. Apabila tiba "asyhadu an-na Muhammadar Rasulullah...", Bilal tidak dapat mengawal lagi perasaannya. Air mata bercucuran. Maka para sahabat yang lain pun turut menangis mendengar azan tersebut.
Dan diceritakan juga, di akhir hayat Bilal Bin Rabah, ketika sakaratul maut, isterinya melihat dia dalam kesakitan tetapi mukanya tersenyum seolah-olah bergembira dengan kesakitan itu. Maka isterinya bertanya tidakkah Bilal tengah dalam kesakitan tetapi masih boleh lagi tersenyum. Bilal pun menjawab.."Ya..aku sakit..tetapi aku gembira kerana selepas ini aku akan bertemu kekasihku (Rasulullah S.A.W)..."

sahabat-sahabat sekalian..adakah cinta kita pada Rasulullah seperti itu???
"...Rasulullah...Rasulullah...Rasulullah....sollu 'alaih...."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 

::sepanjangnya..:

"pelayaran kita pasti akan ketemu daratan..bahtera kita mungkin berbeza tapi tetap sama..menuju daratan yang hanya miliki dua perlabuhan sama ada..syurga/neraka..menang/syahid..tewas/mati sia-sia..itulah kepastian yang sepatutnya kita persiapkan......."

::ukhuwah lillah abadan abada::

::ukhuwah lillah abadan abada::

::dakwah itu indah::

::dakwah itu indah::


Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

powered by blogger

</div> <div class="mobile-date-outer date-outer"> </div>
</div></div> <div class="date-outer">

<div class="date-posts">
</div></div>

&rsaquo;

1 : :