Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Isnin, 22 Februari 2010

::TUDUNG HANYA SEHELAI KAIN::

Tudung hanyalah sehelai kain yang menutupi kepala??pertanyaan ini bertubi-tubi menyerang otakku berfikir. Hanya sehelai kain??aku berfikir dan terus berfikir…kemudian, setelah lama aku berfikir..aku dapat beberapa point yang penting dalam pemikiranku..

Firstly, aku pernah dengar ada orang cakap..pakai tudung bila sampai seru nanti..wah..bestnya..aku fikir..bila sampai seru, baru pakai tudung..best, best..tapi..aku fikir lagi..seru apa yang akan sampai?? Dan aku teruskan berfikir..dalam hidup kita ini, seruan apa yang akan sampai pada kita?? Jawab teka-teki ini..jangan tak jawab..aku dapat jawapannya..

1. Seruan azan..mm…kita hari-hari dengar seruan azan..tapi dalam azan mana ada marilah bertudung..m…sebab itulah..walaupun hari-hari dengar azan..kita tetap tak pakai tudung..

2. Seruan dakwah..ini kita mesti lari punya..tak nak dengar..sakit telinga..banyak juga dalam seruan dakwah suruh pakai tudung..boleh dikatakan..baby pun tahu kena pakai tudung..m..tapi tak pakai-pakai juga..

3. Seruan kematian..ha..yang ini confirm dah..semua orang mati kena pakai tudung..siap dibalut khas bersama tubuh badan lagi..hah…seruan apa yang aku nak tunggu??seruan MATI??

Secondly, aku terfikir apa sehelai kain itu buat atas kepalaku??m..fikir punya fikir..tiba-tiba sahabatku berkata.. “Kau jangan fikir kau pakai tudung yang jarang and pendek tu..cuba kau fikir kau pakai tudung yang tak menampakkan rambut, leher dan dada kau..apa kau dapat??”. Lalu aku terus berfikir..apa yang aku dapat??

1. Aku dapat menutup kepalaku daripada habuk-habuk jalan, tahi cicak yang bakal jatuh di kepala, dapat mengelak daripada jangkitan kutu yang menggatal, dapat menutup rambut yang tak cantik bagi orang yang malas nak jaga rambut..sahabatku bertanya lagi.. “Macam mana pula bagi orang yang melihat kau bertudung seperti itu?tudung yang tak jarang dan labuh..”. Aku jawab..

2. Orang yang lihat aku akan rasa segan dengan aku..nak usik pun tak berani..nampak ‘warak’ je..ramai mak cik nak ambil jadi menantu..hehehe..orang yang lihat aku akan rasa respect dengan aku..ditambah pula dengan akhlak yang mulia seperti tudung tersebut..menutupi segala aib..lagi..bagi orang yang dah berkahwin..tak ada lah suami yang akan cemburu bila rambut isterinya tak dilihat orang..makin bertambah sayangnya kepada isterinya..rambut isterinya hanya suami yang boleh lihat..mm..best..

3. Sahabat aku bertanya lagi.. “Itu saja ke apa yang kau dapat dengan bertudung??”. Aku berfikir..jika aku memakai tudung, diakhirat kelak aku tak akan disiksa seperti mana orang yang tak bertudung..diakhirat kelak orang yang tak bertudung akan dibakar api neraka..sehelai rambut kita seratus tahun kita dalam neraka..dan sehari dalam neraka..seribu tahun kita dalam dunia..ya Allah..hidup aku tak sampai pun seribu tahun…..

Masya Allah hebatnya tudung yang aku katakan selama ini hanya sehelai kain yang menutupi kepala!! Wah..daripada tudung rupanya boleh membentuk peribadi seseorang..hebatnya..Allah suruh kita pakai tudung..banyak hikmah yang kita dapat daripadanya..Masya Allah..tapi aku pernah dengar juga..kita tak boleh paksa orang pakai tudung..Islam kata…

“La ikraha fid diin..” yang bermaksud..tiada paksaan dalam beragama..eh..orang sekarang tukar da maksudnya..tiada paksaan dalam agama..apa beza tiada paksaan dalam ‘beragama’ dengan ‘agama’??

Jawapannya..tiada paksaan dalam beragama bermaksud tiada paksaan dalam memilih agama..maksudnya..seseorang itu tidak dipaksa untuk memilih Islam sebagai agamanya..boleh memilih agama lain..dan maksud (la ikraha fid diin) yang diguna pakai pada hari ini..adalah tiada paksaan dalam agama..apa pula itu??maksudnya..dalam agama Islam tak paksa umatnya dalam bab agama..suka hati kaulah..nak tutup aurat ke tak ke..nak solat ke tak ke..itu ke yang Islam suruh??betul ke macam itu??tapi itu yang di pakai oleh kebanyakkan manusia Islam pada hari ini..

Astaghfirullah hal ‘azim..aku tersilap selama ini..menggunakan ayat ini sesuka hati sahaja..maksud ayat ini..untuk orang-orang yang BUKAN ISLAM..tiada paksaan dalam memeluk agama Islam..bukan tiada paksaan dalam agama Islam..sedihnya..selama ini aku jahil…

Aku menangis sendirian..setelah lama aku berfikir..kali inilah aku tahu bahawa..indahnya aku bertudung..insyaAllah..aku berazam mesti bertudung mulai detik ini..akan aku jadikan tudung ini mahkota yang paling berharga, yang akan aku pakai daripada pandangan bukan mahramku..

Akhirul kalam..kepada diriku serta sahabat-sahabatku..tudung BUKAN hanya sehelai kain yang menutupi kepala tetapi banyak hikmah yang tersirat disebalik kain yang bernama TUDUNG..

 

::sepanjangnya..:

"pelayaran kita pasti akan ketemu daratan..bahtera kita mungkin berbeza tapi tetap sama..menuju daratan yang hanya miliki dua perlabuhan sama ada..syurga/neraka..menang/syahid..tewas/mati sia-sia..itulah kepastian yang sepatutnya kita persiapkan......."

::ukhuwah lillah abadan abada::

::ukhuwah lillah abadan abada::

::dakwah itu indah::

::dakwah itu indah::

Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

powered by blogger

</div> <div class="mobile-date-outer date-outer"> </div>
</div></div> <div class="date-outer">

<div class="date-posts">
</div></div>

&rsaquo;

1 : :